67 VW Van - Altered- kilpuri show meiningillä

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

67 VW Van - Altered- kilpuri show meiningillä

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 17.09.2019 09.54

Terve.
Kun ei ranskalaisten autojen mallien rakentelu ole edennyt niin kesätauon jälkeen palautellaan rakentelukipinää tutulla aiheella eli Hasegawan junakeula- Volkkarilla:
20190917_091630.jpg
Maaleina Tamiyan spraytuotteet,
Emerald green ja candy lime green + pearl clear
20190917_091648.jpg
Sisustan pääväriksi tulee kulta jota tulee vielä myös korin pintaan joihinkin kohtiin.

Jotain lähes katulaillista gasser- fiiliksiä omaavaa kokonaisuutta tästä olen hahmotellut, aiheeseen liittyviä siirtokuviakin on jo valittu malliin.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 67 VW Gasser- klooni tms.

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 24.09.2019 10.59

Siirtokuvia ja teippiä:

Teippejä on vielä uusittava / korjailtava.
IMG-20190923-WA0006.jpeg
IMG-20190923-WA0012.jpeg
IMG-20190923-WA0010.jpeg
Jatkuu.

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1700
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 67 VW Gasser- klooni tms.

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 25.09.2019 23.52

Onpa nättejä sävyjä molemmat vihreät. Omatekodekaalit vai jostain napattu?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 67 VW Gasser- klooni tms.

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 27.09.2019 08.28

Kiitos!
Siirtokuvat nappasin Revellin uuden ´57 Ford Customin arkilta.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 67 VW Gasser- klooni tms.

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 22.10.2019 07.30

Tässä kävi nyt niin ettei teippien liima enää pitänyt viikkoa kauempaa joten unohdetaan teipit.
Oli vissiin teippiarkki tullut tiensä päähän.
Maalaushommat siis jatkuvat korin osalta jossain muodossa mutta vasta Maskun pienoismallitapahtuman jälkeen.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 67 VW Gasser- klooni tms.

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 25.11.2019 22.07

Tänään pienoismallikerhossamme rakentelin etuakselistoa valmiimmaksi lisäten sarjasta puuttuvia komponentteja...
20191125_185403.jpg
Samalla mallin stance selvisi, keula kohti taivasta!
20191125_185354.jpg
20191125_185343.jpg
20191125_185251.jpg

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 67 VW Gasser- klooni tms.

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 25.11.2019 22.09

Renkaat ovat muinaisen Modelhausin hartsivaloksia, vanteet Revellin 60 Chevy deliverystä nimeltään Street fighter II.

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1700
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 67 VW Gasser- klooni tms.

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 25.11.2019 22.21

No nyt on syntymässä villi vekotin! Ajokokemus voisi olla aika mielenkiintoinen tuommoisella häristimellä.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 67 VW Gasser

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 28.11.2019 10.19

Varmaan ajokokemusta parantaisi entisestään se tosiseikka että poistin tästä häkkyrästä etujarrut.
:D :screwy:

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 67 VW Gasser

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 29.11.2019 14.01

Jostain luin ettei oikea gasser saisi olla näin takakenossa ja kyllähän sen ymmärtää, hankala tuommoisella on ajaa kun ei eteensä näe.
Toisaalta tuo asento on älyttömyydessään hauska, toisaalta perää saisi helpohkosti ylemmäs jos haluaa.
Saa nyt nähdä mitä tulee.
Valot tähän ovat tulossa vaikka niiden suuntaminen olisikin ihan mahdoton tehtävä ja ainakin taakse tulee putkimallinen puskuri, ehkä eteenkin jotain puskurinmallista osaa pitää asentaa.
Myös kilpailumerkinnät / numerot ja luokkatunnukset tai lähinnä niiden tyyppi ovat vielä pohdinnan alla.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 67 VW Gasser

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 09.12.2019 20.55

Nyt alkavat olla tämän laitteen akselistojen tuennat ja muut alustan palaset taas hippusen realistisemmalla tolalla.
Normaalisti tällaisen Volkkarin vetoakselit joustavat pyöränpuoleisista päistään ylospäin kiihdytyksessä mutta tässä ei näin ole koska vetarit ovat jäykkien akseliputkien sisällä. Näin em. putkiin kiinnitetyt wheelie barsit pysyvät myös suorassa.
20191209_191844.jpg
20191209_191922.jpg
Lopullinen stance tulee olemaan tällainen eli perä nousi hieman edellisestä versiosta.
20191209_191953.jpg
Valmistumispiste on tämän mallin kohdalla taas lähempänä kuin viikko sitten, tätä rakentelen aina maanantaisin kerhollamme.

Etupyöräkotelojen rosoiset pinnat saavat vielä huomiota osakseen kuten muutamat muutkin alustan suorat osat.
Liitteet
20191209_192026.jpg

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1700
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 67 VW Gasser

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 10.12.2019 00.55

Junakeulan asento on nyt oikein passeli. Niko L. se taisi aiemmin mainita joidenkin gassereiden turhan takakenoisesta nojasta. Monet 1:1 gasseritkin ovat kuitenkin joskus kuin katolleen kääntymässä.

Akselistoja on Jarkko selvästikin suunnitellut ja tuuminut, niin päteviltä palikat näyttää.

Meinasitkos konetta laittaa, 270 h.p. kun lukee ovissa pommin kyljessä?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 67 VW Gasser

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 10.12.2019 20.11

Suunniteltu on joo kovasti ja hieman pitää vielä tukia laitella.
Konetta en malliin asenna, saa olla koneeton hyllymalli siltä osin, oletuksena on että siellä saattaa olla 60- luvun Porschen kone tai viritelty Volkkarin ilmajäähyboxer.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 67 VW Gasser

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 16.12.2019 23.30

Alusta on osiltaan aika valmis, maalauksiltaan ei vielä.
20191216_194543.jpg
Sisustakin edistyy eli osa sen osista on jo paikoillaan:
20191216_194615.jpg
Wheelie barsien uusi sijainti on aikaisempaa keskemmällä:
20191216_194523.jpg
Etenee siis tämäkin projekti.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 67 VW Gasser

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 28.12.2019 22.42

Corvairin konetta pakun perälle:

Tässä aikajärjestyksessä kuvia tämän päivän rakentelusta: Corvairin koneen sovittelua VW gasseriin, tukien ja moottorikehdon sovittelua, purkamista ja maalaamista...Korin takaosan aukko siistiytyi ja suureni ja pyöristyi reunoiltaan myös vielä.
20191228_143845.jpg
20191228_180521.jpg
20191228_182016.jpg
20191228_190837.jpg
Tommoista tänään.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 67 VW Gasser

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 30.12.2019 20.52

Maalia, litkutusta ja lisää maalia, piuhaa, tarvikeosia ja itse rakennettuja osia...
20191230_193241.jpg
20191230_193305.jpg

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2525
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: 67 VW Gasser

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 31.12.2019 14.08

Hienoa rakentelua Jarkon pajalla jälleen, ja erityispisteet erikoisesta lähtökohdasta kiihdytyskäyttöä ajatellen. 8)

Noista luokkatunnuksista, niin NHRA:n säännöissä oli mainittu keulan maksimikorkeus Gassereille (en nyt ulkoa muista mitä se oli), ja tämä poisti käytännössä mahdollisuuden että auto olisi ollut kovinkaan takakenossa. Täytyy muistaa, että iso osa vanhojen kilpureiden kuvista on otettu lähtöviivalla, jolloin keula nousee korkealle kun takarenkaille tavoitellaan mahdollisimman suurta painonsiirtymää, mutta paikallaan ollessaan Gas-kilpurit oli lähes vaakatasossa.

Jos haluaa oikeat luokkatunnukset tähän malliin, niin itse kääntyisin Altered-luokan puoleen. Periaatteessa hyvin samanlainen luokka kuin Gasserit, mutta paljon vapaammilla säännöillä.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1700
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 67 VW Gasser

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 01.01.2020 02.55

Iso peukku :thumbup: kun kone tulee sittenkin tähän hienoon gasseriin. Eikä olekaan mikään tavan kuplan pikku boxeri.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 67 VW Gasser

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 01.01.2020 14.30

Kiitosta vaan, mikähän Alteredin luokkamerkintä olisi sitten sopiva...

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2525
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: 67 VW Gasser

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 01.01.2020 15.23

Noi Alteredit luokiteltiin jakamalla auton kisapaino moottorin kuutiotuumilla. Ihan varma en ole siitä, että mikä versio Corvairin koneesta sulla on asennettuna, mutta 1964 koneen koko kasvoi lukemaan 163,7 Cid niin katsoin sen mukaan. Tällaisen Juniksen painoksi löytyi jostain netin syövereistä 2359 lbs, joten suhdeluku on 14.41 ja näin ollen kisaluokaksi 1967 vuoden sääntökirjan mukaan valikoituisi C/A.

Toki sun kilpuria on varmaan kevennetty hieman, jolloin suhdelukukin muuttuu. Luokkaan se ei kuitenkaan vaikuta, koska C/A luokassa suhdeluku on "8.00 or more lbs per cubic inch", eli siihen on aika paljon matkaa.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 67 VW Gasser

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 01.01.2020 22.24

Kovasti kiitoksia tiedoista!
Luokkamerkintä siis tullaan kijoittamaan auton ikkunaan tyyliin:
C / A xxx
jossa xxx on kolminumeroinen kilpanumero.
Noinko?

Kone on samanlainen parts pak- moottori kuin 1969 vuosimallin rakennussarjan Corvairin kone joten eiköhän mainitsemasi moottorin koko osu lähelle.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 67 VW Van - Altered- kilpuri show meiningillä

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 13.01.2020 10.20

Pientä edistymistä osa kerrallaan moottorin suhteen on tapahtunut..
20200112_134429.jpg
20200112_134508.jpg
Tavoitteena on rakentaa tähän hilborn- ruiskusysteemi.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2525
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: 67 VW Gasser

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 14.01.2020 01.21

Jarkko Antikainen kirjoitti:
01.01.2020 22.24
Kovasti kiitoksia tiedoista!
Luokkamerkintä siis tullaan kijoittamaan auton ikkunaan tyyliin:
C / A xxx
jossa xxx on kolminumeroinen kilpanumero.
Noinko?

Kone on samanlainen parts pak- moottori kuin 1969 vuosimallin rakennussarjan Corvairin kone joten eiköhän mainitsemasi moottorin koko osu lähelle.
Joo, luokkatunnuksen merkkaus oli yleensä juurikin noin. Kisanumerot oli tosiaan yleensä kolminumeroisia ja joko itse luokkatunnuksen perässä tai alapuolella, riippuen toki osittain myös käytettävissä olevasta tilasta, tosin sehän ei tässä tapauksessa taida olla ongelma kun VW:ssä tuota peltipintaa riittää.
Monesti noi tunnukset laitettiin koriinkin, jos autossa ei ollut paljoa ikkunapintaa. Vanhoja kuvia olen katsellut aika paljon, ja sen perusteella sanoisin että ovissa tai takapyöräkaaren etupuolella kyljessä tuntuu olevan aika yleinen paikka, mutta todennäköisesti tunnusten sijainti ei ole ollut tuohon aikaan niin tarkkaa, koska ohjetta niiden sijainnista ei ole, ja vanhoja kuvia selaamalla huomaa, että noita on maalailtu vähän sinne sun tänne.

Eli siis Suomeksi, juurikin tuollainen luokkatunnus johonkin kohtaan auton sivuille, niin kisakatsastus ei tuota ongelmia. :D

Moottori näyttää kyllä todella asialliselta. Enpä muista nähneeni aikaisemmin Hilbornin ruiskulla olevaa Corvairin moottoria, eli mielenkiinnolla odottelen mitä sieltä syntyy. 8)
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 67 VW Van - Altered- kilpuri show meiningillä

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 14.01.2020 11.31

Ei noita Hilbornilla varustettuja Corvair- moottorieita ole juurikaan näkynyt, sain idean tästä netistä sattumalta löytämästäni jutusta jossa on kuvina esitelty mm. tehtaan tekemä protyyppimoottori Hilborn- tyylisellä systeemillä: Linkki kuviin

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 67 VW Van - Altered- kilpuri show meiningillä

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 20.01.2020 09.03

Moottorin rakentaminen oli nyt tauolla, sisustan verhoiluja rakensin valmiimmiksi sisäkaton ja väliseinän osalta ja muutamia juttuja maalasin sekä koesovitin taas moottoria, alustaa ja koria.
20200119_220249.jpg
20200119_220314.jpg

Vastaa Viestiin