1973 Citroen Mehari - Valmis -

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

1973 Citroen Mehari - Valmis -

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 13.10.2019 09.28

Sain valmiiksi Hellerin Meharin lähes box Stock- versiona:
20191012_155012.jpg
Omia lisäyksiä ovat pyörien venttiilit, aftermarket- osia olevat etuvalojen linssit ja sarjan omien mutta vääränlaisten rättisitikan etupenkkien vaihtaminen oikeanlaisiin Hellerin Citroen HY:n penkkeihin.
20191012_155124.jpg
20191012_155212.jpg
20191012_155259.jpg
20191012_155358.jpg
Myös mittariston lisäsin koska sellaista ei sarjassa ollut mukana lainkaan, ei siirtokuvana eikä muoviin valettuna.
Alkuperäisestä muodoltaan poikkeava pyöreä mittari lienee nyt sitten autoon jälkeenpäin vaihdettu tarvikemalli.
20191012_155553.jpg
20191012_155505.jpg
Semmoista!

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 1973 Citroen Mehari

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 13.10.2019 13.58

Niin ja maavaraa on korotettu takaa liimaamalla taka - akseli toiseen asentoon.
Suoraan laatikodta rakennettuna mallin kori on vaakasuorassa kun taas esikuvassa perä on ylempänä.

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1601
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 1973 Citroen Mehari

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 13.10.2019 19.40

Onpa siisti vekotin. Mä en tiennyt tuommoista mallia olevan olemassakaan. Etunoja sopii hyvin, kun koko vehje on niin kevyen oloinen. Kulkeeko tuo Rättärin tekniikalla?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 1973 Citroen Mehari

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 13.10.2019 20.07

Joo tuohan on teknisesti pelkkää rättäriä, kone, laatikko, runko, akselistot, koko hoito rattia myöten rättäristä.
Kori on ABS- paneeleista yhteen liimattu, paneleiden alta löytyy niitä tukemassa putkikehikko joka on kuvien perusteella semmoista 10 - 15mm putkea.
Turvallinen ajoneuvo siis.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 1973 Citroen Mehari

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 14.10.2019 08.28

Heller oli muuten toteuttanut puskurin alla olevan etuhiekkapaneelin siten että se oli valettu samana osana muun korin kanssa ja vieläpä niin että sen asento oli pystysuora.
Esikuvassa ko. osa on alareunastaan huomattavasti kallellaan taaksepäin joten sahasin osan ennen maalausta irti korista ja liimasin sen loppukasausvaiheessa oikeampaan asentoon.
Ei se vieläkään täysin oikeanlainen ole vaan lähinnä litistetty versio oikeasta osasta mutta menee nyt tässä mallissa. Omituista tuon osan koriin kiinni valaminen kun taas ovet ja muut luukut on toteutettu erillisinä osina kuten myös katon tukikehikko ja tästä mallista pois jättämäni kangaskaton pintaosat.
Myös toinen sivupeili on rakennussarjasta jätetty pois vaikka sille korissa onkin reikä.
Toisaalta myös konemuovin kiinnitykseen kuuluvat nahkaremmit puuttuvat vaikka niille onkin kolot olemassa.
Ovissa ja konemuovissa on saranoinnin kohdalla tapit jotka on poistettava ( ennen maalausta ) mikäli haluaa että luukut saa liimattua kunnolla kiinni.
Moottorin ja etuakseliston kohdalla kokoamisohjeet ovat melko viitteelliset joten referenssimateriaalia on tutkittava muista lähteistä jos haluaa saada osat oikeille paikoilleen.
Ohje ei myöskään mainitse tuulilasinpyyhkijöiden asentamista vaikka ne valukehikosta löytyvätkin.
Toisaalta ovissa on erillisinä osina sisä- ja ulkopuolen paneelit ja kahvat vielä erikseen, sekä ulko- että sisäkahva.
Mallista jää yli käyttämättömiä Rättärin osia melkoinen kasa, onhan rakennussarjan perustana valmistajan vanha 2CV- sarja.

Vastaa Viestiin