Corvette 1968 Custom, projekti

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Jukka Petrov
FCMA member 2019
Viestit: 417
Liittynyt: 22.03.2005 23.38
Paikkakunta: Vantaa

Corvette 1968 Custom, projekti

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 07.11.2019 22.41

Rakennellaanpa taas Corvetesta customia.
Aloittelin tämän projektin jo kesällä, mutta pidin välillä parin kuukauden tauon ja ajattelin nyt taas jatkaa.

Idea lähti siitä, että tarkoituksena oli tehdä jonkinlainen 30-luvun urheiluauton mittasuhteilla oleva kulkine. Eli kapea kori, pitkäkeulainen, kaksipaikkainen, erillisillä lokasuojilla. Useampaa rakennussarjaa harkittuani päädyin lopulta pilkkomaan rakennettuna ostetun Revellin ’68 Corveten.

Lähtökohta
IMG_2692.JPG
Otetaan ensin siivu pois keskeltä pituussuunnassa ja lisätään samalla varaosalaatikosta löytyneet lokasuojat.
IMG_2708.JPG
IMG_2709.JPG
Pidennetään vähän keulaa.
IMG_2715.JPG
Pidennetään myös alustaa.
IMG_3723.JPG
Kori tällä hetkellä.
IMG_4959.JPG

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1601
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: Corvette 1968 Custom, projekti

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 08.11.2019 01.02

No niin ennakkoluulotonta muototutkielmaa :thumbup:. Kivasti istuu Corvetten muotoihin.
Muistuupa mieleen oma malli Jagge E-typestä, jonka klassista korimuotoa jalostin -39 Chevyn lokareilla.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: Corvette 1968 Custom, projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 08.11.2019 10.18

Jaahas, varsin ennakkoluulotonta ideointia jälleen kerran, jatkoa mielenkiinnolla odotellaan.

Avatar
Jukka Petrov
FCMA member 2019
Viestit: 417
Liittynyt: 22.03.2005 23.38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Corvette 1968 Custom, projekti

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 24.11.2019 23.12

Saapa nähdä, miten tämän tuulilasin kanssa käy. Leikkasin siivun pois Corveten tuulilasista ja liimasin palaset yhteen epoksiliimalla. Tein ensin lasin karmit Bare Metal foililla, mutta ne näyttivät jotenkin liian littanalta. Liimasin sitten päälle tarvikevarastosta löytynyttä muovinauhaa (ostettu joskus kalastustarvikeliikkeestä, näyttää maksaneen reilut 16 markkaa) ja päällystin kromifoililla. Kovin lujatekoinen viritys tuo ei todellakaan ole, täytynee olla huolellinen pölyjen pyyhkimisen kanssa joskus tulevaisuudessa.
IMG_4979.JPG
IMG_5003.JPG
IMG_5015.JPG

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1601
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: Corvette 1968 Custom, projekti

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 25.11.2019 09.19

Hieno tuulilasi. Kerro vähän noista maaleista? Kuparin väriä alle ja punaista päälle? Hyvä sävy kopassa 😎👍

Avatar
Jukka Petrov
FCMA member 2019
Viestit: 417
Liittynyt: 22.03.2005 23.38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Corvette 1968 Custom, projekti

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 25.11.2019 17.13

Nuo maalit on yksinkertaisesti muista projekteista purkin pohjalle jääneitä loppuja. Täytyy välillä maalata koppa kiiltävällä, että näkee mitä kohtaa pitää vielä paklata/hioa.
Lopullista värisävyä en ole päättänyt, mutta joku punainen voisi kyllä toimia tässä.

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1601
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: Corvette 1968 Custom, projekti

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 25.11.2019 20.25

Juu tuttua puuhaa. Maalia, kittiä, hiontaa, maalia, kittiä, hiontaa jne. Ja kyllähän punainen väri sopii joka autoon. Välillä alle tuleva pohjaväri vaikuttaa paljonkin pintavärin sävyyn. Siksi kysäisinkin, että oliko kuparin väri tarkoituksella punaisen alla, kun on niin syvän/ hyvän punaista.

Avatar
Jukka Petrov
FCMA member 2019
Viestit: 417
Liittynyt: 22.03.2005 23.38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Corvette 1968 Custom, projekti

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 25.11.2019 22.53

Joo, ei tuolla kuparin värillä varsinaista tarkoitusta ollut, vaikka saattoi se tuohon punaisen sävyyn vaikuttaakin. Ei kylläkään soveltunut oikein hiontaväriksi, tuntui että tukki hetkessä hiomapaperin, sen takia kokeilin seuraavaksi tuota punaista.

Avatar
Jukka Petrov
FCMA member 2019
Viestit: 417
Liittynyt: 22.03.2005 23.38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Corvette 1968 Custom, projekti

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 17.12.2019 22.36

Korin paklauksen ja hiomisen lomassa olen samalla väsäillyt vaihteeksi moottoria. Moottoritilahan on pitkä ja matala, joten päätin täyttää sen Chevroletin isolohkolla, jossa on moottorin eteen sijoitettu ahdin. Ahdin on ylösalaisin, eli vetää ilma/polttoaineseosta kaasarien läpi alakautta ja pukkaa seoksen imusarjaan. Käsittääkseni tuon pitäisi (ainakin jossain määrin) toimia myös 1:1 mittakaavassa.
IMG_5032.JPG
IMG_5036.JPG

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1601
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: Corvette 1968 Custom, projekti

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 17.12.2019 23.20

Aijai miten kiinnostavan oloinen moottorikehitelmä. Oletko nähnyt kuvan moisesta vai ihan omaa ideointiako? Tosi hieno :worshippy.

Avatar
Jukka Petrov
FCMA member 2019
Viestit: 417
Liittynyt: 22.03.2005 23.38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Corvette 1968 Custom, projekti

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 18.12.2019 17.06

Onhan noita ahtimia aikanaan kiihdytyskilpureissa viritelty moottorin eteen, mutta ihan tällaista konstruktiota en ole nähnyt. Yleensähän noissa on ahdin toisinpäin ja suoraan kampiakseliin kiinni. Minä taas laitoin ahtimen alta menemään kampiakseliin kiinnitettävän akselin, joka pyörittää ahdinta. Näin sain ahtimen konetilassa ylemmäksi.

Tästä katsoin jonkin verran mallia:
Rod Custom 1956.jpg

Avatar
Jukka Petrov
FCMA member 2019
Viestit: 417
Liittynyt: 22.03.2005 23.38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Corvette 1968 Custom, projekti

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 10.01.2020 21.37

Alusta alkaa nyt olla valmis. Oli muuten melkoinen homma saada nuo etupyörät oikeille kohdille lokasuojiin nähden ja vielä niin, että kaikki pyörät osuvat maahan yhtä aikaa.
Sanokaas mielipiteitä, pitäisikö noita pyöränaukkoja avartaa hieman ylöspäin vai jätänkö noin?
IMG_5060.JPG
IMG_5068.JPG
IMG_5065.JPG

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1601
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: Corvette 1968 Custom, projekti

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 12.01.2020 04.57

No jos mä sanon mielipiteeni, niin en avartaisi pyöränaukkoja ylöspäin. Saattaa tulla maasturin näköä. Mutta jos samalla vaihtaisi rengastusta isommaksi, eli isommat vanteet ja hivenen matalampi profiiliset kumit, niin sitten voisi vähän avarrellakin aukkoja.

Avatar
Kiertomäntä
AMT
Viestit: 762
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam city
Viesti:

Re: Corvette 1968 Custom, projekti

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 12.01.2020 22.14

Hiukan samoilla linjoilla Ismon kanssa, ehkä hieman avarammat kaaret ja hiukan isommat vanteet oheen? Nyt akseliväli näyttää suhteettoman pitkältä renkaiden kokoon nähden.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Jukka Petrov
FCMA member 2019
Viestit: 417
Liittynyt: 22.03.2005 23.38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Corvette 1968 Custom, projekti

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 13.01.2020 00.05

Nuo vanteet on jo sen verran tiukasti paikalleen liimattu, että en taida enää niiden vaihtoon ryhtyä. Tosin oikea etupyörä ei oikein kunnolla istu lokasuojaan, että ehkä sen joutuu kuitenkin vielä käyttämään irti. Taitaa olla koko oikea lokasuoja edempänä kuin vasen.

Avatar
Jukka Petrov
FCMA member 2019
Viestit: 417
Liittynyt: 22.03.2005 23.38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Corvette 1968 Custom, projekti

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 31.01.2020 22.14

Nyt alkaa moottori olla valmis. Tällä hetkellä on mietinnässä, mitä kautta vedän jäähdyttimen letkut.

IMG_5124.JPG
IMG_5125.JPG
IMG_5129.JPG

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1601
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: Corvette 1968 Custom, projekti

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 01.02.2020 12.03

Onpa upea konekonstruktio. Vesiletkuille tuleekin pituutta melkoisesti. Varmaankin putkena vetäisin osan matkaa.

Vastaa Viestiin