Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
NVirkkula
Fujimi
Viestit: 1214
Liittynyt: 25.11.2004 23.21
Paikkakunta: Rovaniemi, Rock-city

Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Viesti Kirjoittaja NVirkkula » 28.12.2019 23.03

Kesäkuu 2003, Salla, Itä-Lappi.

Kuva
Havainnekuva. Tällaisena se suunnilleen tuli taloon.

Ensimmäinen oma auto! EKA AUTO! Nyt vielä kortti taskuun parin viikon päästä ja elämän kesä voi alkaa! Maisemat ja aktiviteetit eivät juuri poikkea My Summer Car Gamen tarjoamasta maalaisromantiikasta. Ajetaan peräkylillä, kuunnellaan musiikkia ja rakennetaan autoa siinä sivussa kellonajoista välittämättä. Jokainen kesätöissä tienattu uuden valuutan raha nimeltään euro käännetään vielä mielessä markoiksi kun tehdään pakollisia ja vähemmän pakollisia hankintoja. Uusi soitin vai uudet renkaat? No kyllähän noilla renkailla vielä tämän kesän ajaa, muistaa vain kaatosateella vähän himmata vauhtia. Lasit on tummennettava, merkit pitää poistaa, ja jotakin mitä tuore hittielokuva Fast&Furious ja uusi aikakausilehti nimeltään GTI-magazine hehkuttavat. Muuan "Modena Flash" oli juuri valmistunut, yksi legendaarisimmista ajan tuning-autoista ja tekemisestä Suomessa tuolloin, ja jonka moni muistaa myös nykyään.

Isän mielestä kannattaa ensin panostaa auton sisätiloihin, koska siellähän sitä suurin osa ajasta ollaan. No näinhän se on! Joten kun aftermarket-listat ja harvat nettikaupat on käyty läpi, täytyy todeta, että aika vähän on blingblingiä saatavilla E-mallin Kadettiin. Kirkkaat sivuvilkut ja vähän nätimpi etupuskuri. Siis muu tuninki sitten olikin yleismalliset turvavyönpehmusteet, vaihdekepin suojapussi, penkinpääliset, Rensi-kaukalomatot ja ikkunaveivit. Ja se soitin ja kunnon kajarit. Ja tietenkin vahvistin ja subbari. Isän kaveri oli aikanaan lahjoittanut minulle Momon-ratin, joten siihen sopiva keskiö piti ostaa ja sovitella aito kisakäytössä ollut veivi paikoilleen.

Auton sisusta on aika pitkälle muovia. Harmaata sellaista. Tähän pitää saada jotain muuta väriä. Musta ja sininen olivat ne mitkä nuorta miestä tuolloin puhuttelivat saatavilla olleista yleismallin osista. Sisusta purettiin kattoverhoiluita myöten ja harmaat kangasosat maalattiin paukkupulloilla mustiksi. Niistähän tuli hyvät! Lattiaverhoilua ei irroitettu, maalasin paikoillaan. Kojelaudan harmaille puhaltimen räppänöille piti keksiä jotakin, joten maalasin ne irtonaisina sinisiksi. Uudet talvirenkaat isä kerkesi ostaa ennen kuin tuli puhetta että ajattelin vaihtaa vanteet. Eli 13"-peltivanteet ja niihin hyvät renkaat. Vanteet siis korin väriä lähinnä olevalla sävyllä hopeisiksi, saa kelvata. Puskurit, peilit ja takaluukun ripa myös samalla maalailuinnolla korin sävyiseksi.

Ja lisävalot tarvitaan, Lapissa kun ollaan. Eikä roiskeläppiäkään voi poistaa.

Niin ja ne jutut Fast&Furiousista... :oops:
Kuva

Ja kun tuttu verhoilijakin löytyi niin... :oops:
Kuva

Lasikuituhommia tuli myös sen verran opeteltua, että askartelin ovenkahvat uuteen kuosiin ja tekaisin maskin. :oops:
Kuva
Kuva
Kuva


Ja nyt sitten tästä Academy/Minicraftin Pontiac Le Mansista (mikä loukkaus kisalle ja Pontiacin aiemmille versioille mallista!) pitäisi loihtia tuo oma puoli-uskollinen ratsu. Ja joka ikinen korin linja karkaa jonnekin, eikä tässä edes näy keulan virheet!
Kuva


No joo, se oli sitä aikaa ja se oli sillä budjetilla se minun lauluauto. Inttiaikoina vietettiin Juhannus siten, että ajettiin auto varovasti nurmikkoa pitkin vanhempien takapihalle grillikatoksen viereen...stereoiksi. Siinä oli sen verran hyvät laitteet että kilometrin päästä tuli naapuri ihmettelemään että mistä se musiikki kuuluu? Noh, pojat on poikia ja Juhannus, joten saatiin jatkaa hauskanpitoa. Välillä akku tyhjeni, joten auto piti työntää käyntiin ja antaa ladata vähän aikaa.

Niin ja tulipa edellisenä vuonna otettua kyytiin tyttö, jonka kanssa ollaan nykyään naimisissa kahden lapsen kera. Seurustelun aloittamisesta käytiin keskustelu kun olin viemässä häntä Kemijärven juna-asemalle. Vein sitten kuitenkin lopulta Rovaniemelle asti.

Ja ne ainoat pölykapselit mitkä raaskin ostaa suli, kun jarrusatula hirtti kiinni. Ja lattia oli täysin laho, mutta tuttu luottomekaanikko parsi pohjan ja takakaaret uutta vastaavaksi ihan oikeilla korjauspaloilla.


Se nostalgiasta. Tähän päivään ja tähän malliin.


Eli koska Lapissa kesä on se yksi tiistai tai torstai siinä heinäkuun puolivälin tienoilla, talvirenkaat otetaan pois jo ehkä Helatorstaina ja kaivetaan jo syyskuussa esille. Ja kesällä sentään on jotain tekemistä, kuten käydä vaikka Kuusamossa hampurilaisella tai Rovaniemi Rockissa. Ja voi vaikka grillatakin. Ja kun kaikki lähtee kesäksi jonnekin Syksyllä on aikaa ajella ympyrää, kun ei oikein muuta tekemistä ole viikonloppuisin, autoilu on kivaa ja alaikäiset kaverit eivät pääse kapakkiin. Joten suurin osa muistoista ja tapahtumista tämän auton kanssa liittyy talvi-luukkiin.

Kuva

Eli tätä lähdetään hakemaan. Sopivasti siitä Revell VW Golf Mk2 RB26DETT tuning-hirmumallista jäi 13-tuumaiset peltivanteet ja alkuperäinen 8-v tekniikka ylimääräisiksi. Kaikki muut muutokset ovat siis suhteellisen helppoja, pois lukien keulan ja kattolinjan muutokset, jotka mallissa ovat keturallaan ja pahasti. Pitää varmaan tilata jostain uusi tuubi Revellin kittiä tai jotain...tästä nyt kuitenkin lähdetään liikkeelle, kyllä siitä vielä hyvä tulee.
Arctic Model Producers

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1699
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 29.12.2019 16.06

Onpa hauska taustatarina tälle projektille. Mielenkiinnolla odotan muovin muokkauksen alkua :thumbup:.

Avatar
NVirkkula
Fujimi
Viestit: 1214
Liittynyt: 25.11.2004 23.21
Paikkakunta: Rovaniemi, Rock-city

Re: Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Viesti Kirjoittaja NVirkkula » 29.12.2019 16.55

Kiitos Ismo.


Tarina on hauska, mutta myös tosi. Tämä tehdään suurella sydämellä. :mrgreen:


Pientä hahmottelua, kori putsattu valupurseista ja muottien saumat sekä merkit hiottu pois. Uskoisin että katon kanssa voi elää, kun hioo ikkunoiden tiivisteet pois.
Kuva


Mutta tämä keulan muotovirhe. Se tulee teettämään suuren työn vielä. Vilkun seutu ei ole sinnepäinkään ja konepelti sukeltaa liian jyrkästi alas. Ja keula jää lyhyeksi. Puskuriakin pitäisi jatkaa ja se on helpointa tehdä leikkaamalla se irti korista. Sen jälkeen lattiaa pitäisi jatkaa myös.
Kuva

Mutta sitten muistinkin. Se Golf mk2 moottori. Olisihan se tylsä jos se jäisi näkyviin vain alakautta. Ja konepeltiä on helpoin jatkaa jos sen irroittaa. Joten tarvitsen jostain konehuoneen sisätilan kaukalon sekä muutaman pisteosan.

Ja sitten muistin että minullahan on vielä tallessa se parikymmentä vuotta sitten tuusattu Hemi Cuda!

Noh, en jaksanut sitä alkaa nyhräämään kirurgin veitsellä sievästi irti, käytin Makitan segmenttisahaa, joka oli sopivasti tuossa vieressä. Mutta se on tähän hommaan muuten liian raju kampe, pitänee ostaa Dremelin teriä ennen kuin kajoaa Opelin pintaan.
Kuva

Samalla voisi irroittaa myös takapuskurin, jotta korin ja puskurin raon saa autenttisemmaksi, eli paljon isommaksi. Cudan konehuonettakin pitänee leikellä vielä reippaamman puoleisesti. Saranat saan kätevästi Cudan konepeitosta, kuten myös eturungon ja muita hyviä pisteosia. Melkoinen yhdistelmä joo, mutta lähtökohtaan nähden tästä saa ihan oivan paketin kasattua ja jonkinlaisen muiston siitä omasta ensimmäisestä kiesistä luotua. :mrgreen:

Ehkä sillä Cudan maalauksen epäonnistumisella olikin tarkoituksensa.
Arctic Model Producers

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3138
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 29.12.2019 21.16

Irl napapiirin sankari! :D

Avatar
Kiertomäntä
AMT
Viestit: 784
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam city
Viesti:

Re: Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 02.01.2020 00.08

No nyt täytyy sanoa jo alustuksen olevan loistava. Mielenkiinto todellakin pysyy seurata tätä, toivottavasti ei ainakaan turhan iso pala ole purtavaksi.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1699
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 02.01.2020 00.27

Onhan tuo punamuovinen koppa todella huvittavan muotoinen, karikatyyri sanoisi joku.
Mutta pikkuisen kun mittaaleikkaaliimaakittaahioo niin kyllä se siitä Ooppeliksi muotoutuu :thumbup:.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 02.01.2020 16.39

Mukavaa kun jaksat tuosta lähteä pienoismallia vääntämään, työmäärä ei ole pieni.
Tilasin noita aikanaan kaksi kappaletta ebayn kautta koskapa lähipiirissä oli tuolloin valkoinen 1:1 kadetti.
Laatikon avattuani paljastuivat korin muotovirheet ja mielenkiinto projektia kohtaan lopahti.
Laitoin myöhemmin molemmat mallit kiertoon muille mallareille.

Avatar
NVirkkula
Fujimi
Viestit: 1214
Liittynyt: 25.11.2004 23.21
Paikkakunta: Rovaniemi, Rock-city

Re: Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Viesti Kirjoittaja NVirkkula » 02.01.2020 21.23

Kiitokset kommenteista.


Joo, melko pitkään olen tähän inspiraatiota hakenut, mutta jospa se nyt tästä.

Tänään tehtiin päätöksiä...
Kuva

Eli puskurit ja konepelti sahattu irti. Takapuskurin ehkä olisi voinut jättää, mutta kun siihen pitää saada kilpivalo, niin helpompi askarrella se kun on irti korista.


Niin ja aidossa yksilössä maalasin puskurit kilikolilla, joten sävyeroa koriin hieman on. Nyt sen voi tehdä näihinkin.

Etupuskuri on kyllä toivoton lähtökohta. Muoto, koko, listat ja ilmanottoaukot ovat vääränlaiset, joten melkoisesti saa sitäkin vielä muokkailla että muistuttaisi edes aavistuksen esikuvaansa.

Mistähän tuohon saisi kätevästi ajovaloumpiot? Joku Fox-body Mustang?

Etusivulasit ajattelin irroittaa ja tehdä kirkkaasta kalvosta tai jostain ja jättää sitten vaikka vähän raolleen.

Loppupeleissä kun tuon konehuoneen saa valmiiksi, niin tästähän päästään jo tekemään kohta pohjia. :mrgreen:
Arctic Model Producers

Avatar
NVirkkula
Fujimi
Viestit: 1214
Liittynyt: 25.11.2004 23.21
Paikkakunta: Rovaniemi, Rock-city

Re: Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Viesti Kirjoittaja NVirkkula » 01.03.2020 16.50

Melko maltillisesti on edistytty tämän kanssa. Suurin ongelma on etten löydä mistään virallista värikoodia autolle. Toisena tulee sitten kyseisen mallin köpöisyys. Ei yhtään osaa, jota ei joutuisi muokkaamaan että pääsisi edes likelle oikeaa.

Kuva
Arctic Model Producers

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1699
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 01.03.2020 17.31

Meinasin sanoa, että oikea värikoodi lienee aika pieni haaste tässä projektissa, mutta enpä sano. Muovissa riittää kyllä muokattavaa :thumbup:.

Avatar
NVirkkula
Fujimi
Viestit: 1214
Liittynyt: 25.11.2004 23.21
Paikkakunta: Rovaniemi, Rock-city

Re: Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Viesti Kirjoittaja NVirkkula » 01.03.2020 17.46

Ismo Penttinen kirjoitti:
01.03.2020 17.31
Meinasin sanoa, että oikea värikoodi lienee aika pieni haaste tässä projektissa, mutta enpä sano. Muovissa riittää kyllä muokattavaa :thumbup:.


No okei, ehkä suurin haaste on ottaa itseä niskasta kiinni ja vain tehdä. :mrgreen:

Tosipuheissa perfektionismi menee mallin kanssa reippaasti sen edelle, miten oikean kanssa toimi. Ehkä yritän tehdä dioraamaa vuodesta 2005...

Mutta tuo keula ei todellakaan edesauta siinä. Millä hitolla tuon korjaa? Kitillä? Melekosen paljon saa sitä levitellä, että keulan ilme oikenee edes sinnepäin. :screwy:
Arctic Model Producers

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1699
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 01.03.2020 21.13

Kyllä en lähtisi kitin avulla pelkästään keulan muotoja korjaamaan. Muovia sihen pitää laittaa. Mä varmaan alkaisin liimailemaan lisää muovia suikaleina lokarien päälle, kerros kerrokselta ihan reilumman puoleisesti. Sitten jos sulla on joku dremelin kaltainen pikkupora niin siihen lieriömäinen raastinterä, jolla pikkuhiljaa muotoilet muotoja oikeaan suuntaan. Ei haittaa, vaikka menisi ensin metsään, liimaa vaan uutta muovia tilalle. Onpa sitten puuhanurkka täynnä muovisilppua, mutta so what. Loput muotoilusta viiloilla ja hiomapaperilla ja vasta sitten on kitin vuoro. Noin mä tekisin.

Avatar
Petteri Nyholm
Revell
Viestit: 1392
Liittynyt: 28.01.2007 15.53
Paikkakunta: Turku

Re: Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Viesti Kirjoittaja Petteri Nyholm » 04.03.2020 19.25

Tai sitten ostaisi tämän metallimallin, ja yhdistäisi sen keulan tämän muovimallin peräosaan?

https://en.todocoleccion.net/model-cars ... ~x57646329
No life on the horizon

Avatar
NVirkkula
Fujimi
Viestit: 1214
Liittynyt: 25.11.2004 23.21
Paikkakunta: Rovaniemi, Rock-city

Re: Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Viesti Kirjoittaja NVirkkula » 07.04.2020 11.56

Pientä edistystä, nyt on silleen aikaa tehdä näitä.

Kuva

Konepellin sisäosan muodot on sinnepäin, mutta jos jätän pellin auki (mikä lienee se kuvaavin asento Opelille :mrgreen: ) niin ehkä sitten vielä kiinnitän huomiota noihin pienempiinkin reikiin ja salpoihin.

Kuva

Postia ja tarvikkeita odotellessa. Revellin Contacta Professional liima oli vielä yli kymmen vuoden jälkeenkin käyttökelpoista, mutta kitti oli jämähtynyt kivikovaksi. Ihme juttu.
Arctic Model Producers

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1699
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 07.04.2020 18.56

No johan tuota Opelin keulaa katsellessa alkaa itselläkin sormet syyhytä. Muovia tuohon ja tuohon, viilailua ja kittailua ja... hyvä siitä tulee :thumbup:!

Avatar
Kiertomäntä
AMT
Viestit: 784
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam city
Viesti:

Re: Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 09.04.2020 12.37

Konepellin sisäosista ja konehuoneen näkyvyydestä tuli mieleen, että millanen homma olis tehdä jonkinnäköiset saranat konepellin päähän ja tehdä siitä aukeava?
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
NVirkkula
Fujimi
Viestit: 1214
Liittynyt: 25.11.2004 23.21
Paikkakunta: Rovaniemi, Rock-city

Re: Opel Kadett E 1.3S 4D '87

Viesti Kirjoittaja NVirkkula » 10.04.2020 19.27

Kiertomäntä kirjoitti:
09.04.2020 12.37
Konepellin sisäosista ja konehuoneen näkyvyydestä tuli mieleen, että millanen homma olis tehdä jonkinnäköiset saranat konepellin päähän ja tehdä siitä aukeava?


Joo, kyllä siihen tarkoitus on vielä saranatkin askarrella. Tänään tuli postista paketti kittiä, joten pian pääsee vuolemaan muotoja. 8)
Arctic Model Producers

Vastaa Viestiin