Monogram Long John Dragster

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2522
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Monogram Long John Dragster

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 31.12.2019 14.42

Jotain minäkin sain tälle vuodelle valmiiksi... Monogramin Long John Dragster on kuulunut niihin sarjoihin, jonka olen aina halunnut rakentaa. Sarja on alunperin julkaistu vuonna 1960 joten kyseessä on varsin yksinkertainen pienoismalli. Yksinkertaisuudestaan huolimatta, tästä sarjasta saa rakenneltua melko näyttävän kilpurin. Lokakuussa 2019 oltiin faijan kanssa Californiassa pari viikkoa, reissun pääkohteena California Hot Rod Reunion joka olikin käymisen arvoinen tapahtuma. Samalla reissulla Pegasus Hobbies-liikkeestä löytyikin tämä Long John Dragsterin uusintapainos, joten se oli pakkohankinta.

Sarja ei esitä varsinaisesti mitään oikeaa kilpuria, mutta mallia on Monogramin tehtaalla otettu paristakin kilpurista (jotka molemmat nähtiin entisöityinä). Romeo Paladinesin 1958 rakentamaa Streamline Dragsteria (Most Beautiful Competition Car palkinnon voittaja Oakland Roadster Showssa 1958) ja J.E. Riley & Son Contractors Specialia (ensimmäisten NHRA Nationalsien voittaja 1955 Kansasissa) on molempia käytetty esikuvana, mutta suora kopio tämä sarja ei ole kummastakaan.

Mun tavoite oli rakentaa malli melko suoraan laatikon osista säilyttäen sarjan alkuperäisen ulkonäön, kuitenkin muutamilla pienillä parannuksilla. Eli mitään Full Detail mallia tästä ei ollut tarkoitus tehdäkään, vaan kunnioittaa Monogramin legendaarista pienoismallia.

Kori koostui kahdesta osasta. Ikävä sauma jäi näiden välille, joten korinpuolikkaat piti liimata yhteen jo ennen maalausta. Tämä aiheutti hieman pohdintaa kasausjärjestyksestä, joten maalasin korin sisäpuolelta ja liimasin etuakselin sekä kuskin penkin paikalleen ennen korinpuolikkaiden yhdistämistä. Sitten piti tietysti teippailla kaikki aukot piiloon, jotta korin sisusta ei täyttyisi hiontapölystä ja myöhemmin maalipölystä. Kun korinpuolikkaiden sauma oli hiottu ja kittailtu piiloon, suihkin väriksi Tamiyan TS-95 Pure Metallic Red. Decalien jälkeen pari kerrosta lakkaa pintaan ja kiillotuksen jälkeen kori oli melkolailla valmis.

Sarjan yksinkertaisuudesta johtuen korin lisäksi ei suurempaa työnsarkaa ollutkaan. Sisustassa ei montaa osaa ole ja mottorikin rajoittuu korista läpi tuleviin venttiilikoppiin ja pakosarjoihin. Tulpanjohdot lisäsin Early Hemiin ja pakosarjojen päät porailin auki sormiporaa ja Dremeliä käyttäen. Eturipustuksessa tukivarsien sisäpuoli oli valettu neliskulmaisiksi, joten ne täytyi hioa pyöreäksi ja ohjausakselia ohensin jonkin verran. Muita muutoksia en tehnyt, vaan muuten kaikki on vaan maalailtu eri sävyillä ja koitettu sitäkautta saada hieman realistisemman näköisiksi.

Malli meni kasaan hienosti ja oli hauska rakentaa. Potentiaalia löytyy jos detaljointia haluaa viedä pidemmälle, itse kuitenkin halusin pitäytyä sarjan alkuperäisessä ulkonäössä. Saattaa olla, että jossakin vaiheessa vielä toinen Long John Dragster löytyy työpöydälle, sitä voi sitten detaljoida hieman enemmän...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1594
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: Monogram Long John Dragster

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 31.12.2019 20.56

Onpa siisti sukkula varttimaililla kiirehtimiseen.
Tai onko tämä suola-aavikon kiitäjä?
Upea väri js ihanko tamiyan kilikalista lakattuna /kiillotettuna?
Tämän aikakauden kiiturit on mulle outoja, joten mukava nähdä semmoinen mallina.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2522
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: Monogram Long John Dragster

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 01.01.2020 15.34

Kiitos!

Sarja esittää '50-luvun loppupuolen Streamline Dragsteria varttimailikisailuun, mutta osalla sen ajan kiihdytyskilpureista ajettiin myös suola-aavikolla perävälityksen vaihtamisen jälkeen. Eli periaatteessa tälläkin olisi mahdollista ajaa nopeuskisaa El Miragen tai Bonnevillen aavikoilla. :wink:

Maali ja lakka on molemmat ihan tavallisia Tamiyan kilikaleja, eli noita Tamiyan TS-sarjan maaleja. Väri pääsee oikeuksiinsa lakkauksen ja kiillotuksen jälkeen, ja onkin aika hieno punaisen sävy. Tähän suihkin tosiaan pari kerrosta Tamiyan TS-13 lakkaa pintaan ja sitten kiillotus perään.

Näitä ei hirveästi rakennettuina näy, etenkään kotimaassa. Löytyiskö keltään samaa sarjaa olevaa Monogramin Slingshot Dragsteria? Voisin ostaa... :D
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Vastaa Viestiin