Sähköholkit

Syveneekö harrastus? Keskustelua erilaisten rakenteluniksien ja -tekniikoiden käyttämisestä

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Kiertomäntä
AMT
Viesti:

Sähköholkit

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 16.03.2021 19.13

Useammallekin tutut sähköholkit joista on pakoputkeksi, imutorveksi ja mihin muuhun - miten näitä saa nätisti katkottua? Pituudesta pitäisi saada puolet pois, mutta rautasahaa en tahdo saada lähtemään pyöreällä pinnalla ja pihdit tottakai vain litistää koko holkin. Timanttiviila nyt ei tunnu järin järkevältä muuhun kuin siistimiseen.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Vauhtipahvi
Tamiya

Re: Sähköholkit

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 17.03.2021 12.26

Ootko kokeillu askarteluveitsellä/mattoveitsellä rullaamalla? Esim pöydän reunalla niin, että se leveämpi pää on pois pöydältä. Siinä kun rullaa hetken edestakaisin terän alla niin pitäisi katketa nätisti. Sama periaate, kuin putkenkatkaisijaa käytettäessä. Tuolla keinolla katkon ohuet messinkiputket ja rosteriset rokotusneulat.

Kiertomäntä
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 19.03.2021 12.51

Sitäkin koitin, mutta on liian kova siihen. Ja jos painaa hiukankaan, litistyy taas. Sama kuin pihdeillä. Holkkihan on sisältä kuparia ja päältä vissiinkin sinkkiä eli melko pehmeää lopulta.

Vauhtipahvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 19.03.2021 13.02

hmm.... Entäpä jos laitat holkin sisään esim valurangan pätkän tueksi?

Marko Nykänen
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 19.03.2021 16.07

Holkithan on mitoitettu sähköjohdon pinta-alan mukaan. Eli 1,5 mm2 holkin sisään vaan samankokoinen kuparilanka ja sen jälkeen veitsen kanssa rullailee holkin poikki. Näin olen itse joitakin lyhentänyt. Valurangan pätkäkin, tai mikä hyvänsä tuki sisälle toki käy, itselläni on toistaiseksi löytynyt asennusjohtoa aina sopivalla pinta-alalla.

Niko Lindström
FCMA member 2019
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 08.04.2021 00.54

Mä olen varovasti saanut rautasahalla katkottua pari kertaa näitä sähköholkkeja, mutta tosi varovainen siinä saa olla ettei holkki litisty.

Tai sitten tekee (mikäli mahdollista) niin kuin minä tein AMT '59 El Caminon kanssa kun tein mekaanisen ruiskun imuputket. Ne holkit oli sen verran pitkät, että konepelti ei mahtunut kiinni, niin liimasin imusarjan koneeseen paikalleen ja porasin imuputkien reikiä syvemmiksi niin että poranterä meni V8:n sylinterinkannesta ja lohkosta läpi imusarjan lisäksi. Sitten vaan imuputki liimalla oikeaan kohtaan kiinni niin saa juuri halutun mittaiset putket. Toki tämä ei toimi kaikissa kohteissa, mut esimerkiksi V-moottorin imuputkien tapauksessa äkkiä helpompi vaihtoehto kuin sähköholkkien katkominen.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Kiertomäntä
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 08.04.2021 17.33

Markon vinkin mukaisesti sain katkottua kun holkin sai täytettyä jollain litistämisen ehkäisemiseksi.

Pituuden piilottamista vastaavalla tavalla olen käyttänyt pari kertaa aiemmin, nyt vain käytin holkkia jarruletkun kiristimenä banjopultin jälkeen jolloin koko holkki on näkyvissä, joten sitä piti saada lyhennettyä.

Kiitoksia kuitenkin kaikille, jokunen näitä lensi roskiin kokeilujen myötä, mutta josko nyt oma ideamylly olisi enää ainoa este käyttökohteiden välillä.

Vastaa Viestiin